Saturday, September 26, 2009

Tangkap burung

Malam td, blk keje, mandi2.. masa lalu kat pintu dapo ade dgr munyik mcm ade mende terbang kat atap..Ingatkan rama-rama beso tuh., ghupenye burung.

Xlengah-lengah, panggil adk, ckp ade buurng sesat masok umah. Adk ckp nak berak..tp aku tgk gigih plak dia tarik kerusi nak tangkap burung tuh. Beria2 okeh aku jadik pompom gurl walaupon jam da pukul doblas malam. Yg adk plak, asal dapat tangkap burung tuh, terlepas...

Dari dapo, sampai ke ruang tamu aku n adk dok kejar burung tuh. Percubaan ke 6 baru dpt burung tuh. Mula-mula ltk dlm kotak. Tp, kotak kecik sgt. Aku p amek tapis beso mak [nasib mak da tido, kalo x..kompom kene amuk] Ltk dalam bilik adk, tp, adk ckp, kalo pakai bakul baju lagi best. Gigih plak aku tlg pegangkan tapis, kononnye xmo burung tu lepas; Sudahnye ltk burung tu dalam bakul ijau atas dia ltk kain pelekat n tapis beso mak. wakakaka.. apesal tetibe aku leh join adk wat keje gile neh?

Bgn pg, ckp kat mak abah dpt burung. Kaler coklat-merah. Abah ckp burung kelicap n suh lepaskan sbb, abah kata burung tu makan madu, kalo sanggup p kat pokok2 carik madu bunga, simpanlah. Peh! ayat..tacing okeh. Aku ngan adk frust gile. Tp burung tu pon nak idop, kan? Haihhhhhh..


No comments: